onsdag 17. oktober 2012

Bursdag

 
Da var det onsdag og vi var kommet halveis i uken. Jeg fikk disse flotte rosene og en flaske champagne da jeg kom hjem i dag. Til middag ble det kalvestek med masse godt tilbehør nam nam.
Snille mannen min. Har hatt en fin bursdag med ganske fint vær og mange hilsniger har det blitt. Det er så koselig å bli huske på bursdagen sin.

 
Ostekaken bakte jeg i går. Hadde med meg mesteparten på jobb i dag, men hadde spart litt så vi kunne har til dessert i dag.
 
Er det noen som ønsker oppskrift på en god ostekake kommer den her.
 
Bunn
 
15 Digestive kjeks
2 ss sukker
1,5 dl smeltet smør
 
Knus kjeksen til det bare er smuler tilsett smør og sukker bland sammen og ha i en smurt kakform. Det kan være lurt å ha bakepapir i bunnen. Smør bunnen med smør før du har har i blandingen.
 
Stekes i 5- 10 min på 180 grader. La den så avkjøles.
 
Ostefyll
 
1 pk sitrongele
1 pk philadelphiaost
100 g melis
1,5 dl rømme
1 pk kremfløte
1 stor ts vaniljesukker
 
Kok opp vann og bland i gelepulver. Bruk 2,5 dl vann halvparten av det som står på pakken. La den avkjøles, men ikke bli stiv.
Når gelen er kald bland i ost, melis, rømme og vaniljesukker. Bruk gjerne en stavmikser.
Pisk kremfløten til krem og bland den forsiktig sammen med resen av ostefyllet.
Hell fyllet i kakeformen og la det avkjøle i kjøleskapet til fylle er stivt ca 2 timer.
 
Topping
 
Kaken toppes med bær og gele av eget ønsker. Pynt med bær og lag gele med 3 -5 dl vann. Det kommer litt an på hvor glad du er i gele og hvor mye bær du skal pynte med. Skal du kun bruke gele kan du bruke 3 dl vann, men skal du ha masse bær bør du ha 5 dl for å dekke bærene med gele.
 
Lykke til!
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tittet innom bloggen min. Ha en fortsatt fin dag.

*Har du ikke blogg, gjør du slik:
1)Skriv din kommentar i det hvite feltet
2)Skriv inn ordrebekreftelsen (gjenta bokstavene du ser over)
3)Trykk for Anonym
4)Publiser kommentaren