mandag 11. februar 2013

Hekling



 
 
 
Da var det mandag og starten på en ny uke. Har vært en fin helg med sol og besøk av svigerforeldrene mine. På fredag bakte William og jeg ostekake til besøket. Laget denne gangen en ny type som ble veldig god den og, men jeg liker best den jeg pleier å lage med gele på toppen. Sikkert bare en vanesak. I går var det jo morsdag og fastelaven så håper dere alle hadde en fin dag med koselige overaskelser fra de små;0) For min del ble det god frokost og selvfølgelig baking av boller med vaniljekrem mmmm.
 
Trenger du en god bolleoppskrift kan jeg anbefale denne. Har brukt samme oppskrift siden jeg var liten og begynte å bake med mamma.
 
1kg hvetemel
200g sukker
1 ss kardemomme
2 pk tørr gjær
 
Blad dette sammen i maskinen
 
150 g smør
6,5 del melk
 
Smelt smør og har i melken. Varm til fingertemratur 37,5 grader.
Ha det i maskinen sammen med det tørre.
Heves i 1 time. Rull ut og stek på varmluft 180 -200 grader i ca 10 min. Dette kan jo variere fra ovn til ovn. Du skal da få søte og luftige boller som smaker herlig.
Med deigen kan du også lage kanelboller og skolebrød, eller fylle med sjokolade eller rosiner. Mange muligheter.
 
 
 
Eller har jeg fått dilla på hekling igjen. Jeg skulle egentlig bare lage en kanin til niesen min noe jeg lovet for en stund tilbake, men så ble det 5 nye figurer. Nå har jeg fått helt dilla og ser at det er blitt veldig populært og hekle små søte dyr. Amigurumi er et nytt begrep for meg men kommer fra Japan og er små søte figruer som er heklet eller strikket. Har nå bestillt mer garn og noen flotte oppskriftsbøker av en svensk dame som heter Mia Bengtsson med bloggen http://www.booip.blogspot.no/. Oppskriftene på figurene på bildet er hentet fra Drops Design http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php.
 
Ha en fin uke.
 
Bianca


2 kommentarer:

  1. Hei på deg Bianca:)
    Så gøy at du er med på giveawayen på bloggen min, og kjempe kjekt at du vil følga meg vidare:). Då blir eg så glad:)
    Veldig koselig blogg du har, og guri malla så flink du er og hekla. Så søte figurar:)
    Eg legg meg til som følgar hos deg:)
    Fin onsdag til deg:)
    Klems Evelyn:)

    SvarSlett
  2. Hei og takk for det. Hekling er veldig gøy. Det er faktisk ganske enkelt å lage små figurer og så går det jo så fort. På en kveld har man en søt liten kanin eller frosk. Koselig å gi bort. Sønnen min elsker de og ber meg ofte om å lage nye til han. Har nå laget 4 Super Mario sopper. De ble ganske artige. Moro at du ønsker å følge bloggen min.
    Fin onsdag til deg og.
    Klem Bianca

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom bloggen min. Ha en fortsatt fin dag.

*Har du ikke blogg, gjør du slik:
1)Skriv din kommentar i det hvite feltet
2)Skriv inn ordrebekreftelsen (gjenta bokstavene du ser over)
3)Trykk for Anonym
4)Publiser kommentaren